Etichete

sâmbătă, 5 februarie 2022

Dua Lipa - Dua Lipa (2017)

Dua Lipa - Dua Lipa, Warner Bros., 2017.

Sunt trecute, pe rând, melodia, durata acesteia și, în paranteză, compozitorii, iar după linia oblică, producătorii:

01. Genesis 3:25 (Dua Lipa, Andreas Schuller, Sarah Hudson, Coffee / Axident)
02. Lost in Your Light (feat. Miguel) 3:23 (Dua Lipa, Miguel, Rick Nowels / Miguel, Stephen Kozmeniuk)
03. Hotter than Hell 3:07 (Dua Lipa, Adam Midgley, Tommy Baxter, Gerard O'Connell / Stephen Kozmeniuk)
04. Be the One 3:22 (Lucy Taylor, Digital Farm Animals, Jack Tarrant / Digital Farm Animals)
05. IDGAF 3:37 (Dua Lipa, MNEK, Larzz Principato, Skyler Stonestreet, Whiskey Waters / Stephen Kozmeniuk)
06. Blow Your Mind (Mwah) 2:58 (Dua Lipa, Jon Levine, Lauren Christy / Jon Levine)
07. Garden 3:47 (Dua Lipa, Greg Wells, Sean Douglas / Stephen Kozmeniuk, Greg Wells)
08. No Goodbyes 3:36 (Dua Lipa, Dan Traynor, Lindy Robbins, Ilsey Juber / Stephen Kozmeniuk)
09. Thinking 'Bout You 2:51 (Dua Lipa, Adam Argyle / Stephen Kozmeniuk)
10. New Rules 3:29 (Caroline Ailin, Emily Warren, Ian Kirkpatrick / Ian Kirkpatrick)
11. Begging 3:14 (Dua Lipa, Cara Salimando, James Flannigan, Gabriel Simon / James Flannigan)
12. Homesick 3:50 (Dua Lipa, Chris Martin / Bill Rahko)

Ediția Deluxe mai include:

13. Dreams 3:40 (Dua Lipa, Tom Neville, Chelcee Grimes / Ten Ven)
14. Room for 2 3:28 (Dua Lipa, Tom Neville, Autumn Rowe / Ten Ven)
15. New Love 4:31 (Dua Lipa, Emile Haynie, Andrew Wyatt / Emile Haynie, Andrew Wyatt)
16. Bad Together 3:58 (Dua Lipa, Chelcee Grimes, Tom Barnes, Ben Kohn, Peter Kelleher / TMS)
17. Last Dance 3:48 (Dua Lipa, Stephen Kozmeniuk, Talay Riley / Stephen Kozmeniuk)

AllMusic: 4/5; Rate Your Music: 2,89/5; Metacritic: 72%.


Dua Lipa este fără îndoială una dintre noile staruri ale muzicii la nivel mondial. Cântăreața și compozitoarea engleză de origine kosovară și-a făcut debutul cu albumul care-i poartă numele în 2017, după o serie de amânări. De altfel, munca la acest album a început foarte devreme, încă din 2013, când Dua Lipa avea doar 18 ani. În anul următor, 2014, a reușit să-i convingă pe cei de la Warner că poate să devină noua lor stea. Odată cu contractul semnat, cei de la Warner i-au pus la dispoziție și o întreagă armată de muzicieni, producători și tehnicieni, care s-o ajute la elaborarea albumului, la un nivel similar cu cel pe care-l aveau artiști deja consacrați. Unele cântece au fost și lansate, pe măsură ce au fost compuse, astfel că, în momentul publicării albumului, nu mai puțin de 6 melodii fuseseră deja lansate ca single-uri începând cu anul 2015.

Produsul final a meritat însă toate eforturile, iar succesul comercial a depășit probabil toate așteptările. Dua Lipa este într-adevăr un album remarcabil, cu piese care par să fie pe gustul tuturor, dar în primul rând al tinerilor, cărora le este adresat cu prioritate. Temele albumului sunt generice, dar mai toate au ca element central dragostea, în diferitele sale forme și momente. Probabil pentru a maximiza vânzările, producătorii au încercat și să-i creeze o anumită imagine cântăreței, de ”fată de gașcă”, sau ”vecina de la bloc”, ”una dintre noi”, în totală opoziție cu realitatea, deoarece Dua Lipa este de fapt fotomodel, e înaltă, are trăsături clasice, care nu prea corespund cu imaginea sugerată de album. Din punct de vedere liric, artista nu pare să aibă probleme în a pretinde că este foarte puternică și hotărâtă pe unele melodii, teribilistă pe altele, sensibilă, tristă și chiar melancolică pe alocuri. Această varietate de atitudini subminează ideea unei viziuni integrate a imaginii cântăreței pe acest album, în favoarea uneia individualizate, în funcție de melodie. Cu siguranță, și piesele au fost compuse în stări de spirit destul de diferite, iar perioada lungă în care a fost elaborat albumul a determinat o și mai mare eterogenitate stilistică și lirică.

În ceea ce privește compoziția, eu am unele dubii în ceea ce o privește pe Dua Lipa. Da, ea apare ca fiind prima dintr-un șir de compozitori pe 15 din cele 17 melodii ale albumului (luând în calcul ediția Deluxe). Două elemente vorbesc în defavoarea ei. Primul este acela că nu are nici măcar o singură piesă compusă doar de ea; toate au cel puțin un compozitor în plus, de obicei mai mulți. Al doilea este acela că cele mai bune piese de pe album, Be the One și New Rules, sunt, în mod curios, singurele la care Dua Lipa nu a avut nici o contribuție ca și compozitoare.

Probabil însă că rolul său de compozitoare nici nu este atât de relevant pentru noi, cei care ascultăm muzică. Ceea ce contează cu adevărat este cum cântă; iar aici Dua Lipa se descurcă minunat, este o plăcere să o asculți. Vocea sa penetrantă domină cu autoritate întreg albumul. Nu este genul acela de voce tipic feminină, care să emane căldură, iubire, tandrețe, ci mai degrabă una care tinde să genereze emoții mai diversificate, utilizând totodată ritmuri destul de diferite. Felul în care reușește să-și moduleze și să-și adapteze vocea la contexte melodice și lirice variate o apropie pe Dua Lipa de alte mari artiste ale momentului, precum Sia, Adele, Amy Winehouse, P!nk. Reușește în anumite momente să coboare foarte mult în gamă și să aibă o voce aproape masculină, iar alteori urcă la înălțimi amețitoare, generând prin contrast o paletă întreagă de emoții în sufletul audienței.

Este interesant de remarcat că albumul începe cu o piesă mediocră, Genesis. Aproape toți artiștii pun de obicei la început melodiile ”tari”, care vând albumul. Nu este cazul aici; presupun că singura explicație este aceea că titlul melodiei (și cântecul în sine) sugerează un început. În mod simetric, cel puțin pe ediția Deluxe, ultima melodie este The Last Dance, unde, în mod similar, titlul melodiei sugerează un final.

Dacă Genesis nu este într-adevăr o melodie care să facă furori, secțiunea cea mai valoroasă a albumului urmează imediat după, cu piesele Lost in Your Light, Hotter than Hell, Be the One, IDGAF și Blow Your Mind (Mwah). Toate sunt bune, dansabile, interesante și melodic, și chiar și liric, chiar dacă temele sunt generice. IDGAF conține și niște cuvinte mai argotice, motiv pentru care s-a folosit un acronim pentru titlu. Blow Your Mind (Mwah) are versuri destul de îndrăznețe, aș zice, mai ales având în vedere climatul ăsta de corectitudine politică în care ne scăldăm de la o vreme. Piesa care iese cel mai mult în evidență din seria asta mi se pare a fi Be the One, cu precizarea că aici contează mai mult melodia și instrumentele, și parcă mai puțin vocea interpretei. Hotter than Hell este cântecul cu care s-a lansat Dua Lipa, are un ritm alert și se potrivește pentru cluburi. 

Urmează o serie de melodii mai lente, Garden, No Goodbyes și Thinking 'Bout You, a căror valoare scade de la una la cealaltă. E păcat că vocea artistei nu a putut fi mai bine valorificată pe aceste melodii lente; Dua Lipa demonstrează un potențial imens aici, dar din păcate melodiile nu se ridică la nivelul vocii ei. Garden este totuși o piesă care rămâne întipărită în memorie.

Iarăși este interesant de observat că cea mai slabă melodie de pe album, Thinking 'Bout You, precede cea mai bună piesă de pe album, New Rules. Aceasta din urmă este o melodie arhicunoscută, atât de mult dată la radio și pe toate canalele încât pur și simplu e imposibil de crezut că cineva nu o cunoaște. Succesul său se datorează (cred eu) versurilor inteligente, care includ o numerotare (ușor comică) a noilor reguli auto-impuse atunci când vrei să termini definitiv o relație. Bineînțeles, și melodia este interesantă, ajungi să o fredonezi fără să știi ce este, și vocea interpretei are rolul său de necontestat.

Begging este o altă piesă ritmată, care pare să fi ”aterizat” pe acest album direct dintr-o discotecă de la sfârșitul secolului precedent.

Ediția standard se termină cu Homesick, o melodie lentă ceva mai reușită, pe care Dua Lipa o cântă în duet cu Chris Martin.

Ediția Deluxe mai conține câteva melodii, care nu au avut loc pe ediția standard. Aș zice că nu e o mare pierdere dacă se întâmplă să aveți doar ediția standard, și nu pe cea Deluxe. Aceasta conține două melodii mai vechi, New Love și The Last Dance, care urmau să fie integrate pe albumul Dua Lipa, dar până la urmă n-au mai încăput în ediția standard și au fost relocate aici, cu gândul că unii fani ai artistei, care cunosc aceste melodii, ar putea să fie astfel atrași în a cumpăra ediția Deluxe. Dintre celelalte trei piese, doar Room for 2 pare să fie ceva mai atractivă.

În anul următor, 2018, artista a mai scos o ediție, ”completă”, care conține și alte melodii, în general în colaborare cu alți artiști, inclusiv hiturile One Kiss (cu Calvin Harris) și Scared to Be Lonely (cu Martin Garrix).

În 2020 a apărut al doilea album al artistei, Future Nostalgia, care a confirmat încă odată statutul de vedetă de talie mondială al Duei Lipa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu