Freestyle's Greatest Hits Volume 1, SPG Music Productions Ltd., 1993.
Sunt trecuți, pe rând, interpretul (sau interpreții), melodia și durata acesteia, iar în paranteză, producătorul sau producătorii (dacă este cazul):
01. Debbie Deb - Lookout Weekend 6:15 (Pretty Tony)
02. Manuella - Don't Try To Come Back To Me 5:51 (Frank Delvecchio, Michael Rucska)
03. Jaya - If You Leave Me Now 4:38 (Glenn Gutierrez, Stevie B)
04. Shana - I Want You 4:09 (Steve Gordon)
05. Stevie B - Spring Love (Come Back To Me) (Club Mix) 5:56 (Stevie B, Tolga)
06. Trinere - I'll Be All You Ever Need 5:25 (Pretty Tony)
07. Connie - Funky Little Beat 5:25 (Amos Larkins II)
08. April - Losing My Heart Over You (Club Mix) 6:07 (Joey Gold)
09. Giggles - What Goes Around, Comes Around 6:05 (Charlie "Rock" Jimenez)
10. Freestyle - Don't Stop the Rock 5:32 (Pretty Tony)
11. Tolga - Sending All My Love 4:06 (Tolga)
12. Cynthia & Johnny O - Dreamboy / Dreamgirl 4:25 (Charlie ”Rock” Jimenez, Elvin Molina, Mickey García)
13. Laissez Faire - In Paradise (Club Mix) 6:46 (Joey Gold)
14. Newcleus - Jam On It 7:57
AllMusic: 3,5/5; Amazon: 4/5; Discogs: 4,82/5.
În anii 1980 (mai ales în a doua lor jumătate) și începutul anilor 1990, muzica disco era în mare vogă, chiar la putere, s-ar putea zice. Discotecile erau pline în toată lumea, inclusiv în România (da, chiar și în perioada comunistă), iar tinerii dansau în ritmuri de disco. Scena europeană era dominată de interprete, care mai de care mai arătoase și mai exuberante, dintre care îmi vin în minte automat Samantha Fox, Sabrina și Sandra, ca să dau exemple din trei țări diferite. Sigur, limba engleză era numitorul comun al tuturor, la care se adaugă vestimentația sumară, versurile provocatoare și dansurile lascive menite să prindă în mreje auditoriul. Chiar și băieții adoptau stiluri asemănătoare și voci efeminate, a se vedea Modern Talking. Dar, dincolo de toate acestea conta muzica, ritmul, care se baza tot mai mult pe sintetizatoare și alte noi tehnologii introduse recent în lumea muzicală.
Scena americană era mai diversificată, având în vedere influențele latino, funk, rock, pop și hip-hop, dar variante de muzică de dans pe ritmuri tot mai ”electronice” au apărut și s-au dezvoltat în anii 1980, definind genul muzical freestyle, nu foarte deosebit de muzica disco europeană din aceeași perioadă. Freestyle-ul a ajuns la un apogeu la începutul anilor 1990, după care a fost absorbit de noile ritmuri techno și house caracteristice sfârșitului de secol.
În 1993, casa de discuri canadiană SPG Music Productions Ltd. din Toronto, specializată pe compilații de muzică de dans, a lansat primul album (Volume 1) de hituri freestyle, "Freestyle's Greatest Hits". Succesul înregistrat de acest prim album a determinat ca în anul următor, 1994, să apară încă două albume, Volume 2 și Volume 3, cu același titlu, iar în 1996 chiar și Volume 4. Între timp, freestyle-ul intrase într-un con de umbră, așa că producția de compilații cu acest titlu s-a oprit aici.
Volume 1 cuprinde 14 melodii, cântate de artiști diferiți, nord-americani, dar cel puțin jumătate dintre ei cu rădăcini latino (hispanice, mai ales portoricane, sau italiene), de unde și termenul alternativ de latino freestyle, la care se adaugă și artiști cu origini turce (Tolga) sau filipineze (Jaya). Ca interval temporal, melodiile aparțin perioadei de vârf a freestyle-ului, mai exact decada cuprinsă între 1984 și 1993. Primele două cântece de altfel marchează acest interval: Lookout Weekend a lui Debbie Deb este din 1984, iar Don't Try To Come Back To Me a Manuellei este din 1993. Aș zice, ca o părere personală, că alegerea acestor două melodii chiar la startul albumului n-a fost o idee prea inspirată, pentru că nu sunt prea grozave. Prima avea o valoare mai degrabă istorică, dar nicidecum nu mai corespundea gusturilor din 1993 (când a fost scos albumul), iar a doua a fost introdusă probabil doar pentru a mai crește vânzările Manuellei, pe de o parte, cu o melodie abia ieșită pe piață, și, pe de altă parte, pentru a avea totuși pe listă și o interpretă din Canada (ba chiar din Toronto), toți ceilalți fiind din Statele Unite ale Americii sau lansați acolo, cum este cazul cu Jaya, care este filipineză.
În ceea ce-i privește pe artiștii americani, aceștia aparțin celor mai reprezentative ”școli” de freestyle: cea din Florida, în special din Miami (Debbie Deb, Stevie B, Shana, Trinere, Connie, Freestyle, Tolga) și cea din New York (April, Giggles, Cynthia și Johnny O, Laissez Faire și Newcleus). Din Miami iese în evidență producătorul ”Pretty Tony” Butler, prezent pe această compilație cu 3 melodii, Lookout Weekend (interpretată de Debbie Deb), I'll Be All You Ever Need (Trinere) și Don't Stop the Rock (Freestyle, grup condus chiar de Pretty Tony), la care se adaugă Stevie B și Tolga, care au făcut deseori echipă, și ca interpreți, și ca producători. Stevie B a avut un aport important și în lansarea unor vedete din afara Statelor Unite (precum Jaya) și este probabil cel mai cunoscut interpret de muzică freestyle, datorită succesului înregistrat cu Because I Love You (The Postman Song), dar care, evident, nu este pe această compilație, fiind o baladă. Din New York sunt bine reprezentați producători precum Joey Gold, cu Losing My Heart Over You (interpretată de April) și In Paradise (interpretată de trioul feminin Laissez Faire), precum și Charlie ”Rock” Jimenez, cu What Goes Around, Comes Around (Giggles) și Dreamboy / Dreamgirl (interpretată de duo-ul format de Cynthia și Johnny O).
În general, pe compilație nu apar chiar cele mai mari hituri freestyle, așa cum s-ar deduce din titlu. Câteva dintre melodii au avut un succes moderat la public, precum Spring Love (Come Back To Me) a lui Stevie B, Dreamboy / Dreamgirl a duetului Cynthia și Johnny O, In Paradise (Laissez Faire). Astfel de melodii au fost inserate în album pentru a le ”vinde” și pe celelalte, în ideea că potențialii cumpărători și-ar dori o compilație și cu melodii mai puțin cunoscute, dar la fel de dansabile.
Câteva dintre melodii se diferențiază totuși de celelalte. De exemplu, Jam On It, ultima de pe album, și mai veche (1984) decât majoritatea celorlalte, interpretată de afro-americanii de la Newcleus, este doar la limită freestyle, fiind puternic influențată de hip-hop. Ritmuri de hip-hop apar, într-o mai mică măsură, și pe What Goes Around, Comes Around a lui Giggles. Pe de altă parte, dintre melodiile mai vechi, Funky Little Beat (1985) a lui Connie este, după cum îi spune titlul, puternic influențată de funk, iar pe Don't Stop the Rock (tot din 1985) a celor de la Freestyle, vocile masculine apar complet sintetizate. Deși alegerea acestor cântece pe această compilație este oarecum discutabilă, ele aduc o binevenită schimbare față de ”standard”.
Standardul în muzica freestyle era și în America de Nord cam același ca și în muzica disco din Europa. Se căutau cu preponderență dive cu aspect cât mai atrăgător, mai mult sau mai puțin îmbrăcate cu niște outfit-uri exotice, cu freze specifice epocii, care să știe să cânte și să danseze în maniere cât mai provocatoare. Astfel, și pe acest album predomină fetele care corespund acestui model: Debbie Deb, Manuella, Jaya, Shana, Trinere, Connie, April, Giggles (Maria Respeto), Cynthia, Laissez Faire (Marlo, Gina și Jennifer). Băieții, prezenți și ei, au adoptat și ei voci cât mai calde, mai blânde, mai efeminate (Stevie B, Tolga, Johnny O). Versurile sunt, aproape fără excepție, pe aceeași tematică, a dragostei, cu o tentă de sexualitate tot mai explicită pe măsura trecerii de la anii 1980 la anii 1990.
Se poate chiar imagina o poveste pe baza melodiilor de pe acest album. Tinerii abia așteaptă week-end-ul ca să meargă să se distreze și să danseze în club / discotecă (Debbie Deb - Lookout Weekend). Acolo își caută și își găsesc partenerul ideal (Cynthia & Johnny O - Dreamboy / Dreamgirl), în fața căruia își exprimă dorințele (Shana - I Want You), de care se îndrăgostesc (April - Losing My Heart Over You) și căruia îi promit marea cu sarea (Trinere - I'll Be All You Ever Need). Alături de partener(ă) se atinge extazul (Laissez Faire - In Paradise), iar când nu sunt împreună, cei doi își trimit mesaje de dragoste (Tolga - Sending All My Love). Pentru cei fericiți, povestea se sfârșește aici. Pentru cei mai puțin norocoși, intervine și despărțirea, a cărei apropiere este câteodată intuită (Jaya - If You Leave Me Now). Separarea cauzează multă frustrare, care este compensată de speranța că și fostul / fosta va păți la fel (Giggles - What Goes Around, Comes Around). Uneori unul din parteneri încearcă să reia relația (Stevie B - Spring Love / Come Back To Me), dar nu întotdeauna celălalt acceptă compromisul (Manuella - Don't Try To Come Back To Me).
Muzica este mai importantă decât versurile în freestyle, iar ritmul este întotdeauna unul corespunzător, adaptat pentru ringul de dans. Sintetizatoarele își fac la maxim treaba, iar producătorii dovedesc o excelentă intuiție în combinarea unor sunete diverse, care imprimă un ritm destul de uniform, de multe ori cu o singură linie melodică, repetitivă. Auzind primul minut al unui cântec, puteai cu ușurință intui restul, ceea ce era foarte util în discotecă, unde tinerii se adaptau de multe ori din mers la melodie și nu prea aveau nevoie de surprize (schimbări de ritm).
Deși epoca freestyle-ului a apus de mult timp, albumul mai poate fi de interes pentru cei nostalgici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu