Jason Mattera, Obama Zombies: How the Liberal Machine Brainwashed My Generation, Simon & Schuster, Threshold Editions, New York City, 2010, 288 pag. (este ediția originală, pe care am citit-o).
Cartea nu a fost tradusă în limba română.
Goodreads: 3,52/5; Amazon: 4/5; Barnes&Noble: 3,4/5.
Politica americană și ceea ce se întâmplă, în general, în Statele Unite ale Americii ar trebui să-i preocupe într-o (mai) mare măsură pe toți oamenii de pe planetă, întrucât multe din evenimentele de natură politică de acolo au consecințe cu adevărat globale. Sigur, noi trăim cu senzația că... America este departe și că, dimpotrivă, n-ar trebui să ne intereseze foarte mult ce li se întâmplă lor. Dar, din nefericire (sau din fericire?), într-o lume tot mai globalizată, situația politică din America are un impact tot mai mare, uneori neașteptat, și în alte țări. Vedem cum întreaga lume așteaptă cu sufletul la gură următoarea mișcare a lui Donald Trump...
Cartea de față este oarecum mai ”veche”, adică este din 2010, și este prima scrisă de Jason Mattera (care, de atunci, a mai scris două cărți, tot pe teme politice, și probabil va mai scrie și altele, fiind foarte tânăr). Jason Mattera este un jurnalist de succes, este republican (conservator), în ciuda faptului că provine din Brooklyn (orașul New York), și are origini mixte - italiene și portoricane. Tatăl său este preot catolic și poate aceasta este una din explicațiile înregimentării sale în rândurile dreptei republicane.
El analizează, de pe poziția sa ”minoritară”, opusă lui Barack Obama, felul în care fostul președinte american, pe care îl notează deseori cu inițialele B.H.O. (Barack Hussein Obama), a câștigat alegerile din 2008. Cartea se axează în primul rând pe mijloacele folosite de echipa lui Obama pentru a-i atrage pe cei tineri de partea lor.
Primele capitole sunt foarte ilustrative. Deși autorul se poziționează ca fiind împotriva lui Obama, el prezintă la modul laudativ felul în care acesta și membrii echipei sale au reușit să atragă de partea lor generația tânără, folosind noile tehnologii și mijloace de comunicare în masă sau rețelele sociale - Facebook, Twitter, sms-uri, website-ul dedicat lui Obama.
La toate acestea s-au adăugat concertele, la care au participat mii de fani, Obama având de partea sa și majoritatea starurilor muzicii și filmului (de la Hollywood). S-a format astfel o uriașă mașină de propagandă care a acționat uniform asupra tineretului, inclusiv în școli, licee și universități. Chiar și așa- numitele organizații ”non-partizane” l-au sprijinit pe Obama, la fel ca și majoritatea celor din mass-media, în special de la televiziuni. O parte interesantă este dedicată MTV care, lăsând la o parte emisiunile muzicale, a avut și o contribuție de natură politică dar de pe o poziție așa-zis ”non-partizană”.
Personal, capitolele care m-au intrigat cel mai mult au fost cele referitoare la modul în care anumite chestiuni de natură științifică sau economică au fost incluse în retorica liberală (democratică) a echipei lui Obama, o parte fiind moștenite de la Al Gore. Încălzirea globală este astăzi o temă de meditație planetară, pe care Jason Mattera o atacă la modul cel mai serios ca fiind doar o simplă propagandă a liberalilor care cresc prețurile la energie cu ajutorul ”certificatelor verzi” (parcă avem și noi așa ceva, nu??). Între timp, expresia ”încălzirea globală” a fost schimbată cu ”schimbările climatice” pentru a se adapta mai bine la realități, spune autorul, care pare în continuare să nu fie convins că este cu adevărat vorba de vreo încălzire globală (poate din 2010 s-a răzgândit, având în vedere că oamenii de știință par să fi ajuns la un consens în acest sens).
Dar, după opinia lui Jason Matera, oamenii de știință din universități, cel puțin din cele americane, nu par a fi de bună credință. Ei sunt în majoritate liberali convinși și au o mare parte din vina de a ”spăla pe creier” actualele (și fostele) generații de studenți cu minciuni despre încălzirea globală și nu numai. Cu mult simț al umorului, Jason Mattera oferă și numeroase exemple care, într-adevăr, ar dovedi că universitățile exagerează cu măsurile luate pentru a diminua încălzirea globală și că cei care dau sfaturi în această direcție sunt oameni care, ei înșiși, nu au nici un pic de respect pentru mediu.
După ce este analizat și impactul anumitor show-uri de televiziune în rezultatul alegerilor americane din 2008, Jason Mattera încheie cartea cu o serie de sfaturi și punctează cu multă seriozitate ce anume ar trebui făcut pentru ca republicanii să revină la putere.
Probabil cartea a vizat influențarea electoratului pentru alegerile prezidențiale din 2012, când însă tot Barack Obama a câștigat, ce-i drept la o diferență ceva mai mică decât în 2008, având și un contracandidat mai puternic (Mitt Romney în 2012, John McCain în 2008). În 2016 însă republicanii au câștigat, oarecum surprinzător, Donald Trump învingând-o pe Hillary Clinton și generând un val de proteste în America și de frică în lume. În ce măsură Donald Trump va reuși să fie un bun președinte al Statelor Unite ale Americii și un bun conducător la nivel mondial, vom vedea...
Din păcate, cartea lui Jason Mattera nu poate oferi un punct de vedere și asupra politicii republicane din prezent. Este însă binevenit și un studiu care să arate, cu argumente, și care au fost (și sunt) minusurile democraților americani, conduși de Obama, și pe care mulți (de pe la noi și nu numai) i-au văzut ca fiind Dumnezeu pe pământ... Și care ar fi punctele tari ale republicanilor, prea des acuzați ca fiind doar niște oligarhi bogați care vor să-și păstreze cu orice preț privilegiile și care au ”la mână” așa-numitul complex militaro-industrial cu care vor să domine și chiar să cucerească lumea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu