Regia: Peter Bonerz. Producători: Paul Maslansky, Don West.
Scenariul: Stephen Curwick, pe baza unor personaje create de Neal Israel și Pat Proft.
Cu: Bubba Smith, David Graf, Michael Winslow, Leslie Easterbrook, Marion Ramsey.
Pentru copiii sub 12 ani, se recomandă vizionarea doar cu acordul părinților sau împreună cu aceștia.
IMDb: 4,5/10; Rotten Tomatoes: 28% (audience score); Metacritic: 16%.
În toată perioada asta de pauză și izolare impusă de pandemie, am văzut mai multe filme decât de obicei, și m-am axat pe comedii, ca un fel de compensație pentru atmosfera apocaliptică promovată intens pe toate canalele mass-media (și nu numai). Astfel, într-o încercare de revenire (mentală) la perioada fără de griji a copilăriei, am revăzut, după ani buni, aproape toată seria de filme ”Academia de Poliție”, mai precis primele șase filme, exceptându-l pe ultimul, al șaptelea, produs la câțiva ani distanță. În ciuda criticilor acide care au fost aduse acestor filme, am râs aproape cu aceeași poftă ca și mai demult: deși nu au nici un fel de pretenție din punct de vedere artistic, aceste producții generează totuși o stare de relaxare și de destindere, atât de necesară, mai ales în aceste zile.
M-am oprit mai mult asupra filmului cu numărul 6 din această serie, ”Orașul sub asediu”, pentru că mi se pare că, din toată seria, sintagma ”comedie polițistă” i se potrivește cel mai bine. În primele cinci, comedia era predominantă, iar partea ”polițistă” era doar circumstanțială: răufăcătorii erau mai degrabă niște clowni, jucând aproape de fiecare dată roluri comice. În acest film, răufăcătorii se ridică pentru prima dată aproape de nivelul polițiștilor, sau chiar peste ei, în anumite momente. Aceștia, la rândul lor, nu mai sunt doar niște simpli elevi sau studenți la academie, ci ofițeri de poliție cu acte în regulă; de aceea, poate că titlul ”Academia de Poliție” nu se mai potrivește la fel de bine.
Polițiștii au fost dintotdeauna un ”material” serios pentru comedii. Ne aducem aminte de seria de filme franceze cu ”Jandarmul” interpretat magistral de Louis de Funès. Mai recent, Garcea a devenit un personaj de legendă pe plaiurile mioritice. Pentru americani, unele dintre personajele din Academia de Poliție sunt echivalentul acestora de dincolo de Ocean. O variantă mai complexă a filmelor polițiste de comedie este seria franceză ”Taxi”.
În Academia de Poliție 6, rolul polițiștilor zevzeci este preluat (din nou) de căpitanul Harris (interpretat de G. W. Bailey) și subordonatul său, Proctor (Lance Kinsey). Întrucât aceștia sunt incapabili să oprească o bandă de răufăcători, primarul orașului (Kenneth Mars) cheamă în ajutor trupa de polițiști a comandantului Lassard (George Gaynes), în care strălucesc aceiași Hightower (Bubba Smith), Tackleberry (David Graf), Jones (Michael Winslow), Callahan (Leslie Easterbrook), Hooks (Marion Ramsey) și Fackler (Bruce Mahler). În lipsa eroului principal din primele filme ale seriei (Mahoney), trupei i se adaugă, la fel ca și în Academia de Poliție 5, fotogenicul Nick Lassard, nepotul comandantului, intepretat de Matt McCoy, care suplinește întrucâtva lipsa lui Mahoney. În schimb, pe Zed și Sweetchuck (personaje comice din filmele precedente) nu-i suplinește nimeni, din păcate.
Intriga este clar mai sofisticată decât în cazul celorlalte filme din serie. Răufăcătorii sunt de data asta mai șireți, și sunt ghidați de un om misterios, care le plănuiește loviturile cu multă precizie și acuitate, astfel încât se ajunge chiar la ideea că cineva din interior i-ar ajuta pe hoți. Aceștia par să se ocupe de anumite magazine și bănci, dintr-o arie precisă a orașului, de-a lungul unei linii de autobuz. Cei trei hoți au și unele trăsături aparte - ”asul” (Gerrit Graham) este cel mai inteligent și mânuiește arme, Flash (Brian Seeman) este cel mai mobil, iar Ox (Darwyn Swalve) este o forță a naturii.
Bineînțeles, nu sunt nici un fel de emoții că ei nu vor fi în cele din urmă prinși, în ciuda câtorva întorsături de situație. Comparativ cu filmele anterioare din serie, aici nu este loc pentru nici o intrigă amoroasă sau relație romantică.
Și în acest film, am remarcat îndeosebi talentul lui Jones (Michael Winslow) de a scoate diverse sunete, de a imita și juca diverse roluri. Într-o scenă dintr-un bar, reușește să-l imite foarte bine pe Jimi Hendrix, în scenele de luptă are un stil comic de a-l imita pe Bruce Lee, și există o secvență în care pare Robocop, speriindu-și adversarul.
Fiecare dintre eroi își face treaba sa ”obișnuită”. Criticați pentru stereotipurile pe care le reprezintă, actorii principali își joacă totuși bine rolurile, iar aceste ”tipologii” sunt foarte binevenite pentru spectatorul mai puțin pretențios: știi mereu la ce să te aștepți din partea fiecăruia. Pentru mulți dintre actori, acesta a fost ultimul film în care au apărut în seria ”Academia de Poliție”, deoarece ultimul film din serie (Academia de Poliție 7: Misiune la Moscova) a avut o distribuție ușor diferită. A fost și ultimul film din serie a cărui acțiune se petrece într-un oraș american. Am avut mereu o curiozitate geografică: care este acel oraș? Se pare că mai multe denumiri de cartiere și străzi fac referire la orașul canadian Toronto (unde s-au filmat și primele filme din serie). Totuși, de data aceasta, filmările au avut loc la Los Angeles. Harta orașului din sediul Poliției aparține orașului Detroit, iar autobuzul condus de Proctor are drept destinație Broadway (din New York). Deci, cumva, mai multe orașe nord-americane sunt cumva luate ca reper în această producție.
Filmul are un final oarecum surprinzător, și pentru prima dată răufăcătorul principal este demascat abia în ultimele secvențe. În ansamblu, mi-a făcut plăcere să văd și să revăd aproape toată seria ”Academia de Poliție”, iar acest al șaselea film mi s-a părut cel mai ”serios” dintre toate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu